Tuesday, September 26, 2023

Husam mula bertindak bersihkan SPNB

SESUDAH SUBUH

SYARIKAT Perumahan Negara Berhad (SPNB) telah memulakan tindakan untuk membersih syarikat milik negara itu daripada kekotoran serta mengembalikan haknya yang cuba diperdayakan dengan mengambil tindakan mahkamah ke atas beberapa individu yang dikatakan cuba melakukan konsprirasi menipu SPNB.

Tindakan pertama diambil oleh Aspirasi SPNB satu unit SPNB yang dikatakan telah mengalami kerugian jutaan ringgit apabila dipedayakan oleh sebuah syarikat hartanah. 

Individu yang terbabit dalam tindakan itu termasuklah bekas Ceo SPNB Ahmad Azizi Ali, bersama beberapa orang pemilik syarikat hartanah Tunas Manja Development & Contructions Sdn Bhd (TMDC) dan 10 yang lain.

Monday, September 18, 2023

Hikmah disebalik pengharaman Darul Arqam

CATATAN

JEMAAH gerakan dakwah sosial-ekonomi dan pendidikan Darul Arqam sudah 29 tahun diharamkan. Darul Arqam ditubuhkan pada tahun 1968 oleh Ashaari Muhammad bersama beberapa rakannya. Tahun 1994 ia difatwakan sebagai sesat dan diharamkan. Setelah 20 dekad pengharamannya baru ia tersedar akan kewujudannya dan terasa sesuatu kehilangannya apabila ia diharamkan. Mereka yang sebelum ini pesimis kepada jemaah itu baru merasakan sesuatu yang hilang. 

Sering kali terdengar ada yang merunggut dan merintih mengenai nasib Al Arqam apabila membicaarkan perihal nasib pertubanan dan gerakan Islam. Apabila timbul situasi cemas dalam masyarakat, maka nama Arqam disebut sebagai badan atau pertubuhan yang boleh jadi penyelamat. 

Friday, September 15, 2023

Hentikan rancangan untuk berhimpun

PANDANGAN

RANCANGAN sekumpulan anak-anak muda dalam PN untuk mengadakan himpunan bagi menyelamatkan Malaysia sempena 16 September adalah untuk mempengaruhi rakyat supaya mengikut nafsu mereka. Rancangan itu tindakan mereka yang tidak sabar, terdesak dan hilang kewarasan.

Apakah keperluan himpunan itu, apa yang hendak diselamatkan? Tidak selamatkan Malaysia waktu ini? Bukankah Malaysia dibawah kepimpinan kerajaan Perpaduan kini sudah selamat dan sedang memandu negara ke landasan yang tepat.

Belum sampai setahun negara ditadbirkan oleh kerajaan Perpaduan sudah puluhan billion nilai pelaburan masuk ke Malaysia. 

Yang merasakan Malaysia tidak selamat hanya mereka. Yang merasakan dan menganggap reformasi sudah mati adalah mereka. Rasa tidak selamat itu kerana mereka yang gagal dan kecewa kerana tidak menjadi kerajaan. Kalau mereka menjadi kerajaan dengan situasi yang ada kini dikira sudah selamat, aman dan makmur. Di sinilah hipokritnya sekumpulan anak-anak muda itu yang disokong oleh PN. Mereka tidak habis-habis bermain politik. 

Jadi janganlah rakyat terpengaruh dengan ajakan dan rayuan mereka. Kerja ia hanya untuk menimbulkan huruhara dan keributan. Kalau PN berhajat untuk jatuhkan kerajaan tunggulah dalam pilihan raya akan datang. Negara ini mengamalkan sistem demokrasi yang memberi peluang untuk menilai atau melantik pemimpin dan membentuk kerajaan setiap lima tahun sekali. Usah nodai kemurnian demokrasi atas apa juga alasan.

Menafikan tempoh (lima tahun sekali) selain menunjukan orang tidak sabar ia adalah kerja untuk menyangak (kudeta) kerajaan di tengah jalan. Usaha merompak kerajaan di tengah jalan kerana cara begitu tidak dapat diterima rakyat kerana kerja itu tidak memberi kebaikan kepada negara. Ia mungkin menyeronokkan polutis tetapi bukan rakyat umum. 

Apa yang terjadi tahun 202i lalu apabila kerajaan PH disentap tengah jalan ia mengecewakan rakyat umum. Peristiwa itulah yang menjadi titik tolak kepada ketidak stabilan politik negara sampai kini. 

Pengalaman dan sejarah yang berlaku sebelum ini tahun 2021 dimana pengkoduta kerajaan PH jadilah iktibar. Betapa selepas berlaku kudeta itu negara tidak menentu. Keadaan negara huruhara sehingga menyebabkan ekonomi negara juga terancam. Kerana tiada kestabilan politik banyak pelabur lari meninggalkan negara. Apakah kesan daripada apa yang berlaku itu tidak menginsafkan kita?

Kesimpulannya himpunan dirancangkan 16 September ini walaupun ia dilangsungkan secara aman, usah diteruskan kerana ia tidak mendapat kelulusan daripada pihak Polis. Jika diadakan juga dan berlaku tangkapan jangan persalahkan kepada pihak berkuasa dan kerajaan. Amaran sudah diberi awal-awal kalau ia diteruskan juga sengaja mencari naas.

Hentikan dan bersimpatilah kepada nasib rakyat dan negara yang sudah lama didolak dalihkan oleh orang politik terutamanya yang bernama pembangkang, tidak kira sama ada semasa kerajaan kini menjadi pembangkang atau pun pembangkang waktu ini.

Makanya PDRM dan pihak berkuasa lain seperti DBKL, perlu menghentikan rancangan yang tidak membawa kebaikan dan keuntungan apa-apa itu. PDRM perlu menggunakan kuasa yang ada tanpa memberi simpati kepada rancangan itu. PDRM yang bertanggungjawab mengamankan negara ini perlu lebih tegas. 

Bukan sahaja ianya dilakukan oleh pembangkang, tetapi mana-mana pihak juga termasuk organisasi pro kerajaan kalau bercadang untuk mengadakan himpunan sama, atau sesuatu yang boleh menggugat ketenteraman awam pantau dan hentikan rancangan mereka. 

Berhubung cadangan himpunan esok pihak polis telah memberi nasihat dan menjelaskan ia tidak ada permit (kelulusan). Jadi kalau ada juga yang tetap degil berhimpun dan polis bertindak nanti jangan salahkan polis, tetapi kena salah diri sendiri dan apa-apa risiko perlu pikul sendiri. [wm.kl. 6:28 14/09/2023].


Thursday, September 14, 2023

Menanti rombakan kabinet

SUSUPAN PETANG

SELEPAS usai pilihan raya kecil (Pirake) Dun Simpang Jeram dan parlimen Pulai Johor orang ramai menanti sessuatu yang signifikan sesudah peristiwa itu. Kemenangan dikedua-dua kerusi itu mengubati kerawanan hati para penyokong Harapan dan BN amnya, perdana menteri Anwar Ibrahim khususnya serta pemimpin PH dan BN seluruhnya. Kemenangan menebuskan kekecewaan.

"Kekalahan" di pilihan raya dienam buah negeri Ogos lalu terubat dengan kemenangan Ir. Nazri Abdul Rahman (Simpan Jeram) dan Suhaizan Kayat (parlimen Pulai) itu. Kandatipun ia tidak menambahkan kerusi, tetapi  segi moralnya Harapan menang kerana dapat mempertahankan jumlah 148 kerusi di parlimen (sebelum budak menarik sokongan). 

Saturday, September 9, 2023

Kenapa double standard dalam menilai Anwar?

SUSUPAN PAGI

PEMBEBASAN tanpa lepas (DNAA) Ahmad Zahidi Hamidi oleh mashkamah ke atas semua 47 pertuduhan membabitkan Yayasan Akal Budi menimbulkan kontroversi dan polemik. Ada yang tidak puas hati dan cuak. Keputusan mahkamah itu mencoreng sedikit arang ke muka perdana menteri. 

Persepi paling buruk disebalik pembebasan Zahid, dituduh kerana campur tangan perdana menteri, Anwar Ibrahim. Ada yang beranggapan Anwar berperanan disebalik pembebasan tersebut sebagai membalas budi Zahid menyokongnya sehingga boleh jadi perdana menteri. Alasan diberikan hakim ke atas pembebasan itu nampak sedikitpun tidak dipercayai.

Monday, September 4, 2023

Pirake Pulai, Simpang Jeram dan Pelangai petunjuk kehebatan Anwar

SUSUPAN PETANG 

Mampukah Suhaizan 
bela maurah PH-BN.
TIGA pilihan raya kecil (Pirake) dua di Johor dan satu di Pahang yang akan berlangsung 9 September
dan 7 Oktober ini boleh dijadikan indikator sejauh mana kekuatan pengaruh Anwar Ibrahim selaku perdana menteri. Kandatipun ia tidak ada kena mengena secara langsung dengang Perdana Menteri ke-10 itu, tetapi peristiwa itu boleh dijadikan pembela maruah atas kekalahan PH-BN dam pilihan raya di enam buah negeri lalu. 

Pirake itu memberi peluang untuk menebus kekalahan serta memulihkan keyakinan rakyat terhadap kerajaan Perpaduan. 

Saya gunakan istilah "kalah" kerana PH - BN sebagai Kerajaan gagal untuk rampas Terengganu, Kelantan dan Kedah. Sebagai parti memerintah kegagalan itu sesuatu memalukan dan diluar jangka. 

Walaupun PH-BN dapat mempertahankan Selangor, Negeri Sembilan dan Pulau Pinang ia juga dikira gagal khususnya di Selangor apabila negeri tiga penggal dimiliki PH tersebut hilang kuasa majoriti 2/3 di Dun Selangor. kehilangan itu sungguh memalukan.