Saturday, June 15, 2024

Berhenti menjadi anai-anai dalam kerajaan

 SESUDAH SUBUH

Don Daniyal jadi isu
BAGI pengkagum Perdana Menteri ke-10, dan penyokong kerajaan Madani akan marah dan "murih" kalau mendengar orang mengkritik Anwar Ibrahim dan kelemahan kerajaannya. Mereka akan tersinggung dan sedih dengan apa dilemparkan itu, dimana seolah-olah tiada satu pun kebaikan dan kelebihan pada Anwar dan kerajaannya.

Anwar lemah, tak reti tadbir, retorik, bergerak sendiri, autokrasi dan sebagainya, adalah butiran ratib dan zikir pagi petang untuk memburuk dan memperlecehkan Anwar dan kerajaan Perpaduan. Jantung kita yang menyokong Anwar akan berdegup kencang setiap kali mendengar "belebelan" itu.

Bila berhadapan dengan kumpulan penyerang itu di mana-mana saja; kedai mamak, lobi hotel atau pasar dan sebagainya, kita tidak boleh berbuat apa-apa, selain mendengar dan menahan marah dalam dada. Untuk tidak mengeruhkan keadaan, kita hanya diam kemudian berundur secara senyap, pulang untuk membela Anwar dan kerajaan dalam medsos.

Bukan setakat itu saja, apabila buka medsos, Tiktok, Instagram, Facebooks, Telegram dan X, bertaburan pula maki hamun, sindiran dan perlecehan kepada Anwar yang terpandang, terbaca dan tertonton, keadaannya seperti kita terkepung dengan ribut dan taufan kebencian kepada perdana menteri dan kerajaan. Dahsyat mahal dahsyat. 

Saya mengalami situasi itu dan dapat merasai kemarahan dan sunggutan itu di mana-mana sahaja. Kalau 10 kumpulan yang saya temui, kesemuanya akan membicarakan ketidakpuasan hati mereka dan marah serta mencemuh Anwar. Jika berjumpa dengan mereka di tempat-tempat awam, perlahan-lahan kita menyisihkan diri kerana tidak tergamak mendengar mereka burukkan Anwar dan kerajaan. 

Anwar sendiri mengakui akan fenomena ini, bahawa dia dimaki berbakul-bakul oleh penyerangnya tanpa sebab dan alasan logik, apabila setiap kali dia mengumumkan dasar atau polisi baru kerajaan. 

Kepada pengkritik, kita tidak tahu lagi pemimpin macam mana yang mereka mahukan untuk jadi PM negara ini? Apakah Anwar tidak ada secebis kebaikan dan kelebihan berbanding dengan PM sebelum ini? Apakah selama setahun enam bulan beliau jadi PM tidak pernah dan ada membawa apa-apa perubahan dan islah demi kebaikan untuk rakyat dan negara?

Anggapan demikian sesungguh melampau dan kejam. Namun secara rasionalnya, tidak dinafikan ada sedikit sebanyak kelemahan Anwar dan kerajaan yang mengundang masalah, itu perkara biasa. PM sebelum ini pun menghadapi masalah sama, diserang para pengkritiknya, cuma bezanya ia tidak seteruk apa dihadapi Anwar kini.

Situasi ini terjadi, mungkin kerana Anwar mengambil masa terlalu lama untuk jadi perdana menteri, secara nisabahnya, lebih suku abad menyebabkan beliau ada banyak musuh. Atau ketika orang sudah berfikir beliau tidak akan berjaya jadi PM selagi setelah segala usaha menghalangnya dilakukan. Kalau musuh itu datang atau jelma daripada bekas-bekas PM sebelum ini, bermakna beliau ada lima kumpulan musuh. Dari kumpulan Dr. Mahathir Mohamad, Abdullah Ahmad Badawi, Najib Razak, Mahiaddin Yassin dan Ismail Sabri Yaakob.

Justeru tidak aneh kalau Anwar mempunyai ramai musuh kerana ia terbentuk daripada bekas-bekas perdana menteri itu. Paling jelas dan nyata ialah, daripada dua kumpulan utama; Mahathir Mohamad dan Mahiaddin Yassin kerana mereka berdua masih menjadi ketua kumpula menyerang Anwar. Kumpulan inilah yang masih aktif melakukan serangan dan memperlecehkan kepimpinan Anwar. Mereka pula disokong penuh oleh bekas sahabat Anwar sendiri Abdul Hadi Awang. 

Walaupun Najib Razak, Abdullah Badawi dan Ismail Sabri Yaakob masih ada, tetapi mereka tidak aktif. Apakah kalau Allahyarham Tunku Abdul Rahman, Razak Huseein dan Hussein Onn ditakdir masih hidup mereka juga membentuk kumpulan penyerang hendap ke atas Anwar?

Secara jujurnya, kedudukan Anwar sebagai perdana menteri hari ini bukan sahaja diganggu oleh bekas-bekas perdana menteri itu, khasnya Mahathir dan Mahiaddin. Keadaan itu sudah menjadi satu hal yang tidak pelik lagi, kerana semasa mereka menjadi PM, Anwar menyerang dan mengkritik mereka sehabis-habisanya. Misalnya Mahathir Mohamad, Mahiaddin Yassin atau Ismail Sabri Yaakob jatuh atau hilang kuasa kerana henjutan politik daripada Anwar Ibrahim.

Akibat itu, mereka berdendam dan marahkan Anwar, maka wajar kalau mereka bertindak menyerang Anwar untuk membalas dendam. Perkara itu tidak menghairankan dan merupakan tabii dalam politik moden. 

Bagaimana pun disamping mempunyai musuh semulajadi itu, Anwar ada masalah lain yang perlu dihadapinya angkara diri sendiri, atau (masalah) itu terbentuk daripada dari dalam kerajaan sendiri. Di samping dia didakwa gagal dan lemah kerana begitu hebat serangan musuhnya, tetapi kelemahan yang tampak kepada kerajaan Madani kerana kelemahan dipihak kerajaan itu sendiri. Dalam erti kata lain, yang membentuk dan menjadikan Anwar dan kerajaan lemah, kerana diri sendiri.

Di sini saya menyebut beberapa tindakan atau pendekatan diambil atau berlaku yang menyebabkan kerajaan Madani dilihat lemah, kurang mantap serta menganggu perjalanannya. Rasanya contoh yang disebut ini semua orang mengerti dan dapat menyetujui. 

Kelemahan yang nyata, kerajaan gagal menguruskan perjalanan kerajaan khususnya dalam menyelaraskan maklumat kepada umum dimana sering kali berlaku percanggahan sesama sendiri dan meralat. Ada kenyataan dikeluarkan oleh pihak berkuasa kerajaan bercanggah di antara satu sama lain, sedangkan berada dalam satu agensi atau kementerian. Ekoran ini menyebabkan orang nampak kerajaan Madani atau Anwar gagal mendisiplinkan kaki tangan atau pendokong kerajaanya.

Saya ambil dua tiga contoh yang hampir atau berlaku jelas dihadapan kita. Misalnya terbaru ialah mengenai tindakan disiplin ke atas, penceramah seleberiti Don Daniyal Don Biyajid. Mulanya penceramah itu dihentikan daripada mengendalikan satu program Salam Baitullah di RTM kerana dikatakan ia melanggar disiplin ditetapkan apabila memetik dalil-dalil daripada hadith palsu. 

Pengarah Penyiaran Suhaimi Sulaiman mengumumkan Don Daniyal direhatkan dari mengelolakan rancangan itu serta merta. Tindakan itu tampak tegas dan mengejutkan sehingga dilihat serius kerana ia dibuat tanpa memberi amaran. Tetapi selepas tidak sampai 72 jam, larangan itu ditarik balik kononnya setelah perkara itu dibawa ke pihak berautoriti dalam bidang agama. Pendakwah itu dibenarkan bersiaran kembali. Malangnya tidak sampai 24 jam kemudian dia dihentikan terus dari mengendalikan rancangan itu kerana dikatakan tidak akur dengan garis panduan diberikan. 

Tindakan ke atas Don Daniyal ini menjadi isu dan polemik pro dan kontra. Langkah dibuat ini menyebabkan umum lihat ada permainan politik disebalik tindakan tergesa-gesa itu, disini ia lihat lemahnya pentadbiran kerajaan Madani. Walaupun ia tidak bersangkut dengan perdana menteri, tetapi ia disuluh ada kena mengena dengan kerajaan Madani. Anwar tetap terheret dengan tindakan yang kurang cermat itu. 

Sepatutnya Suhaimi Sulaiman lebih berhat-harti dan melihat akan kesan dan implikasi di atas tindakan itu, beliau tidak sewenangnya menggunakan kuasanya tanpa memikir kesannya. Beliau bertindak tanpa menjejaskan imej kerajaan dan perdana menteri. Namun di sini tiada pertimbangan wajar oleh Suhaimi selain menggunakan kuasa yang ada kepadanya secara rakus dan menunjukkan tiada kebijaksanaan daripadanya. 

Sebelum pendakwah seleberiti itu menjadi isu, tindakan secara gelojoh juga berlaku percanggahan dalam memberi maklumat umum oleh pihak penguasa sendiri, PDRM dalam isu serangan Balai Polis di Hulu Tiram, Johor pada 17 Mei lalu. 

Mulanya, Ketua Polis Negara, Razarudin Husain membuat kenyataan penyerangan itu ada kaitan dengan kumpulan pengganas, Jemaah Islam (JI), bagaimana pun tidak lama selepas itu ia diralatkan oleh Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution Ismail, memberi tahu serangan itu dilakukan oleh individu yang tidak ada kena mengena dengan JI. Menurut Saifuddin tindakan itu bersendirian. 

Kenyataan Ketua Polis dan Menteri itu bercanggahan sama sekali. Percanggahan itu memberi gambaran kelemahan pihak berkuasa kerajaan sendiri. Tidak ada persefahaman di antara kedua-dua jurucakap kerajaan itu seolah-olah mereka mis komunikasi. Hal sedemikian tidak seharusnya berlaku, kerana ia membabitkan keselamatan negara dan isu berkenaan juga bernuansa isu antarabangsa, sebab JI dikaitan dengan kumpulan pengganas daripada Indonesia. Apa lagi ia berlaku dalam isntitusi berkaitan keselamatan negara yang sepatutnya ditangani dengan penuh cermat sekali. 

Sepatutnya tidak berlaku percanggahan dan peralatan dalam kes-kes sepenting itu. Kita tahu kenyataan daripada pihak PDRM adalah sesuatu yang bukan boleh dimain-mainkan seperti tersilap mengumumkan jumlah pendatang haram atau jumlah tangkapan.  

Kenyataan tidak selari di antara Razarudin dan Saifuddin Nasution itu nampak sangat kerana ia dibuat secara tergesa-gesa tanpa duduk bersama menyebabkan ia mengelirukan umum. Orang ramai tertanya-tanya apa sebenarnya berlaku di sebalik kejadian itu, menyebabkan ada yang menganggap kerajaan seperti mahu menyembunyikan sesuatu. Kesan daripada percanggahan itu juga ia memberi kesan negatif kepada Saifuddin sebagai menteri yang tidak kalibar. 

Selain dua isu percanggahaan atau perselisihan pandangan tersebut, juga berlaku pertentangan (tidak selari) diantara Pengerusi Majlis Kos Sara Hidup (Naccol) dengan Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan. Dalam isu ini Pengerusi Naccol Syed Abu Hussein Syed Abdul Fasal mengeluarkan kenyataan berhubung harga beras tempatan menteri Mohamad Sabu. Percanggahan ini memeningkan orang ramai, kenyataan siapa lebih akurat. 

Apa yang sepatutnya berlaku, Syed Abu Hussein tidak mengeluarkan apa-apa mengenai beres selagi ianya tidak mendapat mandap atau sebelum menteri Mohamd Sabu mengeluarkan kenyataan rasmi, kerana dalam isu makanan seperti beras ini menteri lebih bertanggungjawab berautoriti daripada pengerusi sebuah majlis. Sebaliknya dalam kejadian ini pengerusi majlis dilihat lebih berautoriti daripada Menteri dan ia sesuatu yang canggung dan pelik.

Dalam hal-hal dan kejadian seperti inilah menampakkan akan tampak kelamahan kerajaan Madani yang kesannya akan terkena kepada perdana menteri. Kejadian, percanggahan dan ralat meralat ini meskipun terjadi bukan atas tanggungjawab PM tetapi kesannya terkena ke atas batang tubuh PM dan menyerlahkan akan lemahnya admistratif kerajaan Madani.

Hal-hal seperti ini perlu dielakkan dan diminimumkan seberapa yang boleh untuk tidak memberi ruang kepada musuh menjaja kecacatan kerajaan. Bagi mengelak ini Anwar Ibrahim selaku Perdana Menteri perlu mengambil perhatian serius memastikan agar insiden seumapam ini tidak akan berulang di masa akan datang. Hal hal seperti inilah yang disebutkan tadi, bahawa kelemahan dan ketempangan kerajaan Madani bukan sahaja sengaja diada-adakan oleh para penyerangnya, sebaliknya kerana kelemahan diri sendiri.

Tindakan mereka yang terbabit dengan mewujudkan situasi demikian bolehlah dianggap sebagai anai-anai yang melakukan kerosakan dari dalam kerajaan yang berlaku secara tidak sedar, tetapi ia sangat membahayakan. [wm.kl. 6:29 pm 15/06/2024]

Wednesday, June 12, 2024

Sungai Bakap jadi indikator kerajaan Madani

JENGUK SG BAKAP

Sungai Bakap jadi tumpuan. Foto: Ani.
PILIHAN RAYA kecil DUN 20 Sungai Bakap, Pulau Pinang yang akan diadakan 22 Julai, dimana hari penamaan calon 6 Julai nanti, merupakan pilihan raya kecil yang ke-10 selepas beberapa pilihan raya umum ke-15 ekoran kematian penyandang dan dua kerusi diadakan semula kerana kemenangan sebelum ini dibatalkan Mahkamah. 

Setiap pilihan raya berkenaan memberi kesan langsung kepada parti-aprti mengambil bahagian untuk menguji kekuatan masing-masing. Pirake Sungai Bakap ini pula memberi kesan langsung kepada Keadilan yang diyakini akan meletakkan calon mewakili Harapan, bagi menyangi PAS nanti. Di pihak PN sudah pasti akan menyerahkan kepada PAS untuk mempertahankan kerusi milik mereka itu.

Sebelum ini semua parti komponen PH/BN telah melalui pilihan raya kecil masing-masing. Dalam kata lain semua komponen PH/BN (Harapan) telah pun melalui ujian pilihan raya kecil, di mana masing-masing diuji kekuatan dan kemampuan masing-masing selepas pasca pilihan raya umum ke-15. 

Parti Amanah Negara (Amanah) menghadapi dua pilihan raya kecil serentak, di Simpang Jeram dan parlimen Pulai, Johor, ekoran kematian wakilnya Allahyarham Salahuddin Ayub. Mereka menang bergaya di kedua-dua pirake berkenaan. Secara tidak langsung kemenangan itu menunjukkan Amanah masih ada wibawa dan pengaruh di Johor. 

Umno juga telah menghadapi pilihan raya kecil, satu di Pelangai, satu lagi di Tioman keduanya di Pahang, dan memenangi kedua-dua pilihan raya berkenaan. Walaupun Umno kalah dalam pilihan raya di parlimen Kuala Terengganu, Terengganu, tetapi itu adalah pilihan raya semula setelah kemenangan PAS dinafikan kerana rasuah. Sebaliknya kemenangan di Tioman dan di Pelangai yang ditentang sengit oleh PAS itu menunjukkan pengaruh dan wisdom BN di Pahang mulai pulih kembali.

Manakala DAP juga merasai hal sama, apabila kerusi Kuala Kubu Baru diadakan pirake ekoran kematian wakilnya, Lee Kee Hiong, dan DAP berjaya mengekalkan kerusi yang diwarisi sejak tiga penggal lalu.  Kemenangan DAP itu membuktikan bahawa undi Cina untuk Cina masih kekal dalam gelombang politik negara kini yang lebih bersifiat rasis. Walaupun calon Melayu (daripada Bersatu) berpotensi besar untuk menang di Kuala Kubu Baru, tetapi kerana kepaduan (rasis) orang Cina, telah memenangkan calon Cina.

Jadi, DAP, dan UMNO serta Amanah, masing-masing berjaya mengekalkan kerusi masing-masing dan mencatat prestasi baik dalam pilihan raya itu. Sekaligus ia menunjukkan pengaruh dan minat umum kepada ketiga-tiga buah parti itu masih ada. Bagaimana pun PAS masih gagal untuk menunjukkan mereka bangkit selepas piraum ke-15, kerana belum memenangi seberang kerusi kecuali di Padang Serai (pilihan raya semula).  

Giliran Keadilan.

Kini giliran Keadilan pula di Sungai Bakap. Walaupun kerusi itu bukan kerusi mereka, kerana ia diwakili PAS, Nor Zamri Latiff, tetapi harus sedar tiga penggal sebelum ini bermula tahun 2008 hingga 2018 ia dimiliki oleh PH menerusi Keadilan. Bolehlah dikatakan kerusi Sungai Bakap itu salah satu kubu Keadilan di Pulau Pinang. Secara relatif kerusi Sungai Bakap adalah kerusi tradisi Keadilan sejak 15 tahun lepas.

Maka pilihan raya 20 Julai ini penting buat Keadilan untuk menunjukkan kemampuan dan pengaruh mereka di Sungai Bakap khasnya dan amnya di Pulau Pinang. Apa lagi pilihan raya 22 Julai nanti diadakan ketika Keadilan menjadi pemerintah di Kuala Lumpur dengan presidennya Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri. Status itu memberi kelebihan (adventage) kepada Keadilan dalam merampas kerusi berkenaan, sebaliknya sekiranya ia kalah ia akan hanya menghadiahkan dukacita sebuah kemaluan tetapi bakal membawa masalah kepada Keadilan. 

Diatas kertas berpandukan kepada beberapa siri pilihan raya kecil sebelum ini serta sudah ada anjakan pengundian kepada kerajaan Madani, Keadilan dikira dapat merampas kerusi berkenaan. Tetapi dari sudut lain ia bukan segampang itu. Masih ada ruang yang boleh dicuri PN. Tidak boleh tidak, Keadilan perlu kerja kuat dan lebih keras lagi kalau tidak mahu menangis di hujung perjuangan. 

Keadilan dan PH tidak boleh berbangga dengan status selaku ia menjadi parti pemerintah maka pirake itu senang digendung. Strategi yang disusun-aturkan perlulah mantap dan tuntas dan bukan ala kadar sahaja. Pandangan dan pendapat semua pihak perlu dicerakinkan dengan saksama. Jaminan diberikan UMNO Pulau Pinang untuk mendokong Keadilkan atas prinsip bersama dalam kerajaan Madani bukan suatu jaminan mutlak. 

Walaupun ada peningkatan undi dari kalangan kakitangan kerjaaan (undi awal) yang ditunjukkan dalam pirake Pelangai dan Kuala Kubu baru-baru, tetapi ia tidak semestinya menjadi ikutan di Sungai Bakap. Apa yang berlau di Pelangai dan Kuala Kubu Baru itu bukan indikator sahih. Mungkin ada selera berbeza di antara pengundi di Sungai Bakap dengan dua tempat berkenaan.

Semangat orang Melayu Pulau Pinang lain macam sedikit. Penguasaan Pulau Pinang oleh DAP sudah empat penggal, menjadi Melayu seperti terpukul dan tersindir. Kejayaan DAP itu mencemburui Melayu, menyebabkan UMNO sebelum ini dijadikan wadah telah bertukar perlahan-lahan keapda PAS. Kemerosotan pengaruh UMNO Pulau Pinang tidak boleh dinafikan, apa lagi ia dipecah pecilkan oleh Bersatu. Begitu juga aktiviti doktrininasi dilakukan PAS di Pulau Pinang berjaya.

Kehebatan pengaruh PAS di Pulau Pinang boleh diperhatikan kepada kejayaan parti itu merampas kerusi Parlimen Permatang Pauh dan tiga kerusi DUN, Seberang Jaya, Penanti dan Permatang Pasir. Kawasan ini adalah kubu ampuh Keadilan. Mengikut logik bukan senang kawasan itu boleh dicerobohi. 

Permatang Pauh adalah kubu ampuh Keadilan dan kawasan tradisi Anwar Ibrahim yang diwarisi turun termurun kepada Wan Azizah kemudian kembali kepadanya kemudian kepada Azizah semula sebelum diserahkan kepada anaknya Nurul Izzah. Tetapi dalam pilihan raya lalu Nurul Izzah hanyut bersam tiga DUN lain. Kekalahan PH dan kemenangan PAS itu menggambarkan kehebatan gelombang hijau melanda di negeri utara itu. Semangat dan aura gelombang hijau di Kedah berjangkit ke Pulau Pinang. Fenomena itu bukan boleh dipandang enteng.

Hakikat ini perlu diisafi dan bukan ditolak dengan berbagai alasan yang remeh dan sepele. PH khususnya Keadilan harus mengkaji dari semua sudut sebab musabab kenapa mereka kalah. Kalau orang seperti Nurul Izzah anak kepada Anwar Ibrahim dan seorang reformis boleh kalah, sudah tentu ia ada masalah tidak beres di Permatang Pauh dan Pulau Pinang. Faktor kekalahan ini kena dicerapi dan dihadami untuk dijadikan iktibar dalam menghadapi perang Sungai Bakap nanti.

Justeru untuk menghadapi pilihan raya 22 Julai ini, segala apa yang berlaku di Permatang Pauh perlu diselidiki sebaik mungkin, mengenal pasti kelemahan dan kelebihan. Faktor kekalahan di Permatang Pauh yang pernah dimiliki Keadilan selama empat penggal berturut-turut hilang, harus diada kajian dan selidiki bagi mengelakkan Sungai Bakap terlepas. Kerana kekalahan itu juga mungkin cara, baik Anwar, Azizah dan Nurul Izzah menjaga  Pematang Pauh perlu disemak. Apakah kemungkinan perbezaan yang berlaku menyebabkan kerusi menjadi kubu dan ikon reformasi itu hilang dalam pilihan raya lalu.

Apakah faktor utamanya kerana kepimpinan Keadilan di Pulau Pinang tidak mantap? Apakah ada amalan kronisme menyebakan timbul rasa tidak puas hati dan ada pemboikotan kepada calon-calon Keadilan  ketika itu? Atau ada perbuatan meninggalkan pejuang parti kerana terpesona dengan muka-muka baru yang reti membodek. Tanpa prejudis cara pemilihan calon dibuat oleh Keadilan katanya kurang disenangi peringkat bawahan. Orang-orang tempatan di ketepikan dan calon dari luar diberikan keutamaan. Apakah itu jadi puncanya? 

Sekali lagi ditegaskan, kajian mengenai kekalahan dan kehilangan beberapa kerusi PH dalam pilihan raya lalu, perlu diambil iktibar untuk Keadilan dan Harapan menghadapi pilihan raya Sungai Bakap ini. Selalu berlaku kepincangn dan ketidak-sempurnaan dalam seseuatu pilihan raya apabila strategi tempang dan peletakan calon juga tidak tepat. Peranan calon adalah penting. Calon umpama anak teruna (penggantin) di kenduri kahwin, kalau anak teruna orang hebat, maka ramailah para jemputan hadir. Pernah berlaku walaupun sesebuah parti itu kuat, punya logistik mencukupi, tetapi lantaran salah pilih calon ia tewas.

Malam besok Harapan akan mengumumkan calon mereka daripada Keadilan. Nama disebut-sebut ialah bekas pengarah di sebuah pendidikan tinggi. Katanya oknum ini bukan orang kuat parti, tetapi dipilih kerana latar belakang dan pendidikan iktisadnya tinggi. Apakah calon ini mampu untuk mewakili Harapan. Apakah ia sudah dibuat survey penerimaan di peringkat bawahan?

Sesuatu yang tidak sedap didengar ada yang mempersoalkan pemilihan oknum ini kerana ia bukan dari kalangan orang kuat parti. Kebanyakan pemain parti bawahan mahu orang yang kuat parti dan sudah lama bergelumang dengan rakyat. Kita faham, kalau calon yang punyai iktisad baik dalam pendidikan dipilih kerana parti mahukan seorang wakil berkualiti. Namun ia tidak ada guna kalau ditolak marhaen parti.

Katanya ada dua nama lain yang tidak kurang popular diberikan untuk dipertimbangkan. Mereka merupakan anak tempatan yang sudah lama bergiat dalam parti. Mereka juga profesional. Sayangnya kedua nama ini diketepikan kerana puncuk pimpinan atasan syok dengan bekas pengarah pendidikan tinggi itu. Ini zaman memerintah bukan era berjuang!

Parti hendak berhati-hati dan ceramat dalam memuktamadkan soal calon ini. Jangan sampai ada golongan yang terkedu dan bertindak boikat calon. Mungkin pengundi tidak bertindak secara mendada, tetapi protes dengan cara tidak keluar mengundi sangat bahaya. Ini harus difikirkan semasak-masaknya. 

Memilih calon yang dipertikaikan di bawah juga memberi ruang dan menjadi peluru kepada pihak lawan. Sudah tentu pihak lawan akan menjadikan isu untuk mempengaruhi pengundi dan mengelirukan penyokong parti. Justeru sebelum parti membuat perhitungan muktamad untuk memilik tokoh berkenaan, ia harus dikaji semua aspek dan lebih afdal bertanya banyak pihak di bawah. Buatlah sesuatu sebelum terlewat, kerana apabila sudah diumum ia tidak mungkin dapat ditarik balik lagi.

Adalah sesuatu yang mengejutkan, kalau kerusi Sungai Bakap yang berpotensi untuk Harapan menambahkan bilangan Adun dalm dewan gagal dimanfaat sebaik mungkin. Sungai Bakap menjadi simbol dan indikator apakah kerajaan Madani yang waktu ini melaksanakan pensasaran subsidi diterima atau ditolak.  [wm.kl. 12:45 pm 12/06/24]

Thursday, June 6, 2024

Pyanhabib mencari suara untuk membela

BELASUNGKAWA

 

Perjumpaan terakhir dengan Pyan
15 April 2024.
KEMATIAN merupakan sesuatu yang pasti, setiap yang bernyawa itu pasti akan mati. Kullunafsin zaikatul maut. 

Tetapi walaupun begitu pemergian yang tidak disangka-sangkakan ia sungguh mengejutkan dan meninggalkan kesan sukar untuk hilang. 

Menjadikan kita sukar untuk menerima takdir itu. Banyak benda yang kita tersangkut dan terkilan dengan kematian sebegitu. Apapun Tuhan tetap dengan perhitungan dan kehendak-Nya sendiri. 

Demikian dengan pemergian Pyanhabib atau Muhammad Supyan Abdul Rahman, 66  kelmarin, (4 Julai 2024 jam 8:40 malam) ia sesuatu kehilangan yang mengejutkan. 

Saya percaya bukan saja saya, tetapi ramai orang mengenalinya, lebih-lebih lagi mereka yang dekat dan mesra dengannya, terkejut dengan pemergian itu. 

Pemergian yang bukan sahaja mengurangkan bilangan sahabat, tetapi menyunyikan dunia ini dengan gema suara kritikannya terhadap kezaliman dan menuntut hak keadilan di dunia ini. Pyanhabib seorang seniman dan penyair sekaligus menjadi penghibur kepada sesiapa mengenalinya. Kepada anak-anak muda beliau ada inspirator khususnya dalam penulisan puisi. 

Walaupun percakapannya terbatas, tetapi kerenahnya suka bergurau senda menjadikan saat ini ceria gembira bila bersamanya. Jarang Pyan serius dalam hidup, selalunya penuh gelak dan tawa. Jika ada sesuatu yang serius dia hanya sekadar mengerutkan kening, sambil mencebek mulutnya. 

Bila bersua, jarang sekali kita yang sempat dahulu menyapanya, sebaliknya dia akan menegur kita bertanya khabar dan berpelukan, lantas mengheret kita ke warung kopi. Itulah Pyan. 

Mula mengenali Pyanhabib.

Saya mengenali Pyan sewaktu dia tinggal di rumah Anak Alam di Padang Merbok lagi, sekitar akhir tahun 70an. Perhubungan rapat dengannya bermula ketika Hari Puisi Nasional 1982, di Kem Kijang Kota Bharu Kelantan. Pada malam hari puisi itu, kamilah antara menjadi juara mengelolakan acara di luar senarai acara Hari Puisi, dengan mengelolakan pembacaan sajak hingga ke pagi. Kamilah yang menyalakan unggun api untuk acara itu.

Sepanjang dua hari pesta puisi itu, dia bersama saya, "berderai" dengan saya yang mengintimkan lagi
persahabatan. Saya lupa apakah kami tidur atau tidak pada ketika itu. Yang saya ingat, kami mengaturkan acara pembacaan sajak hingga ke pagi disertai para penyair yang hadir termasuk dari Indonesia, Singapura dan Brunei. 

Sama-sama "berniaga" dengan Pyan
di Hari Puisi "82.
Disamping itu kami menjaja antologi sajak, masing-masing gendung beg penuh dengan antologi sajak dari berbagai penyair. Kami dekat setiap orang untuk jual antologi sajak jika laku dapat komisyen.  

Kalau saya tidak ke Indonesia selepas pertemuan itu, dan terus berkawan dengannya mungkin saya berpuisi dan menjadi anak seni sampai ke hari ini? Dunia seni dan sastera kepada saya ketika itu adalah makan minum. 

Selepas balik dari Indonesia dan berkerja sebagai wartawan, sewaktu beliau masih aktif berteater, berpuisi dengan mengadakan pembacaan puisi bersama rakan lain di bawah tiang lampu di Pasar Seni, beliau ada ajak saya ikut sama, tetapi kerana sibuk dengan kerja, tidak dapat memenuhi ajakan itu. Saya hanya hadir pada acara seni dan sastera sekali sekala apabila majlis tidak "jemeruk" dengan jadual kerja saja. 

Namun perhubungan kami tidak pernah putus, sering berjumpa di upacara sastera dan majlis pembacaan sajak atau seminar sastera. Beliau juga seperti kemudian terikat dengan jadual kerja apabila sudah menyertai Utusan Melayu, sebagai wartawan di Mastika. Kesibukan itu menyebabkan kami bertemu di majlis-majlis tertentu sahaja. 

Salah satu buku yang beliau datang ambil sendiri
di rumah saya, "Penjara Bukan Pusara".
Era Reformasi (1998 - 2018) mengubah venue pertemuan kami, dari acara sastera ke medan demonstrasi dan ceramah politik. Pyan adalah peserta dan seorang reformis yang utama. Jika di mana-mana ada himpunan politik, kalau ada gema bacaan sajak, nah, disitu pasti ada Pyanhabib. Dialah yang melaung sehabis suara menentang kezaliman terhadap Anwar Ibrahim oleh regim Mahathir dan membela keadilan kepada rakyat. 

Beliau sering diundang untuk menyuarakan pembelaan kepada kebobrokan demokrasi melalui puisidra-puisidranya.  Minatnya kepada politik juga merebak, sehinggakan beliau ikut sama menulis buku politik mengguna laras bahasa puisi. 

Risalah, akhbar dan buku-buku politik yang saya hasilkan, jarang beliau ketinggalan memilikinya. Beliau akan menghubungi saya untuk mendapatkannya. Jika ada apa-apa yang beliau musykilkan dengan apa yang saya tulis, beliau akan bertanya dan diskas apabila berjumpa atau mengirimkan WhatsApp. Rasanya tidak ada sebuah pun naskah politik saya diera Reformasi yang beliau ketinggalan. Sebaik diiklankan buku baru beliau antara orang terawal mendapatkannya, selalunya akan datang sendiri ke rumah. 

Beliau akan ingatkan agar tidak lupa simpan untuknya; "simpan untuk ana satu, ana akan datang ke rumah anta" begitulah katanya. Dia berbahasa ana dan anta dengan saya kerana dia tahu ana sangat baik dengan Tok Guru Nik Aziz.

Begitulah Pyanhabib setelah dia menemui suaranya yang hilang akibat demam panas diusia belasan, dia pergunakan suaranya untuk membela keadilan dan menentang kezaliman. Jiwa seni dan kemanusiaan Pyanhabib sangat tinggi, hakikat ini dapat diselami dari puisi-puisinya. Terakhir kali berjumpa dengannya, seminggu selepas raya puasa, 15 April 2025. Kami berjumpa di sebuah Mall di Seksyen 1, Wangsa Maju. Sempat minum bersama. Saat itu saya sudah terperasaan yang tubuhnya semakin susut dan makan juga tidak berselera.

Jenazah Pyanhabib sebelum
disolat.
Ketika itu tidak menduga kalau dia hadapi apa-apa penyakit sebab dia kekal dengan sifat lucu dan keceriaannya tidak berubah. 

Dipertemuan itu Allahyarham tidak berbicara fasal sastera, tetapi menyentuh soal pembangunan sosial dan keributan ibu kota Kuala Lumpur. Katanya KL makin sesak dan padat sudah tidak begitu kondusif lagi. Lantaran itu beliau cadangkan hentikan pembangunan di KL, apa yang ada sudah mencukupi.

"Pembangunan di sini sudah padat, sudah sendat, kita harus banyakkan pembangunan di Putrajaya" katanya mengingati bahawa Putrajaya dibangunakan untuk mengurangkan kesesakan di KL, tetapi seperti tidak berjaya. 

"Kena bangunkan kependudukan di Putrajaya, biarkan KL kekal dengan apa yang ada kini. Hentikan pembangunan di sini," tekannya sebelum kami berpisah sore itu. Jika boleh dijadikan amanat dan harapan, itulah impian diluahkan oleh Allahyarham dipertemuan terakhir itu, sejahterakan Kuala Lumpur.

Sahabat percayalah apa yang kau suarakan itu akan didengar, kalau pun tidak untuk dilaksanakan sebab ia disuarakan dari sanubari kau yang tulus ikhlas. [wm.kl.9:42 am 06/06/2024]


Monday, June 3, 2024

Tengku Razaleigh terlalu baik jadi mangsa kejujurannya sendiiri

 ULASAN MEMOIR KU LI

Menerima hadiah MKU205 
daripada Khir Nagdiron.
ALHAMDULILAH baru selesai baca dan menghayati buku Memoir KU LI 205 kerana terlalu ralik menulis memoir sendiri dengan ahli politik Malaysia, menjadikan pembacaan MKL 205 ini terinsut-insut sedikit. 

Pembacaan silih berganti dengan menulis, menulis satu bab, baca memoir ini satu bab. Selalu saya kalau sedang menulis saya tidak akan campur dengan pembacaan bahan lain, sebab ia boleh menganggu kemunculan idea.

Hanya baru semalam dapat memberi tumpuan, menghayati dengan tenang dan serius. Terima kasih kepada sdr Mohd Khir Nagdiron yang menghadiahkan buku ini. Nasib baik terjumpa dengan Khir dihari peluncuran buku Wagyu Bukan Sekadar Lembu karya Husam Musa, (28 Mei 2024) dapat buku ini. 

Memang pun saya berhajat untuk mendapatkan buku ini, saya sudah pun sedikit penasaran apabila tidak hadir dihari peluncuran tempoh hari yang dilakukan oleh Musa Hitam, kerana tiada maklumat mengenai majlis itu. Tiba-tiba sdr Khir menghadiahkan memoir ini, ia sangat membahagiakan saya, bagaikan orang mengatuk disorong bantal saya menerimanya.

Terima kasih dan tahniah juga kepada penulisnya Zainatulniza Abdul Kadir dan seluruh karyawan penerbitan buku yang sangat berharga ini. Persatuan Alumni Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (IIUM Alumni) bertuah kerana diberi kepercayaan oleh Tengku untuk mengusahakan penerbitan memoir ini. 

Ia satu penghargaan tinggi kepada penulis dan seluruh karyawannya, kerana bukan senang untuk Tengku memberi kepercayaan dan peluang menulis memoirnya. Tengku seorang yang sangat merendah diri dan tidak suka pencapaian dan kehebatannya ditonjolkan, kerana itu beliau menolak permintaan beberapa penulis sebelum ini yang ingin menulis memoirnya. Seingat saya hanya ada sebuah bukan tentang Tengku berjudul Razaleigh: Cita Cita dan Perjuangan oleh Ranjit Gill. Buku itu sajalah menjadi kamus kecil mengenai Tengku.   

Dengan terbitnya memoir ini sedikit sebanyak segala rahsia, kehebatan dan pencapainnya dapat diketahui umum. Merka yang sebelum ini terintai-intai citera politik Tengku di sebalik tabir akan dapat melihat secara nyata dengan ada memoir ini. Memoir ini memberi suatu maklumat baru, atau mengesahkan seribu cerita tentang Tengku yang diketahui secara lisan sebelum ini. Kalau pun tidak kesemua sekali, tetapi sebahagian bab penting terkandung dalam memoir ini. Tidak mungkin dalam sebuah memoir dapat merangkul semua peritiwa dan ingatan, sebab itu selepas ini harus ada lagi memoir kedua atau ketiga Tengku.

Sesebuah memoir itu adalah pernyatan jujur tidak melindungi kebenaran dan sedia mendedah kepahitan. Tiada tokok tambah dalam memoir kecuali kekhilafan fakta. Memoir adalah sebuah cermin besar yang telus dan bening. Justeru sekiranya dalam memoir ini ada menyentuh mana-mana individu dan pihak, maka ia dianggap sebuah maklumat  baru yang kemudian perlu dijawab jelaskan. Keindahan dan kehebatan sesebuah memoir itu apabila ia disanggah dan diperbetulan oleh  mereka disebut dalam memoir itu, menjadi polemik yang akan menyempurnakan lagi ingatan. 

Ada beberapa sudut atau segmen dalam memoir ini terkena dan terkait langsung kepada seseorang, biar saya sebut langsung, Mahathir Mohahamd dan Musa Hitam. Kedua mereka mereka adalah rakan, sahabat dan pesaing Tengku dalam politik UMNO. Kebetulan kedua mereka masih ada dan sihat.

Dalam memoir ini Tengku mendedahkan hubungan beliau dengan Mahathir sebagai kawan dan politician yang dikagumi dan dihormatinya kerana Mahathir lebih tua daripadanta. Dia punya hubungan baik dan sangat menghormat Mahathir. Namun apa dilakukan itu ia seperti tidak dihargai Mahathir, apabila Mahathir seperti mempermainkannya. Inilah yang menyebablkan perasaan kita terhimbau dan berbaur sedih, marah dan geram sepanjang membaca ingatan ini.

Ada hal-hal disebut Tengku perkara personal yang boleh menghitamkan kanvas hidup Mahathir sebagai negarawan terutama dalam hal perebutan jawatan dalam UMNO, macam mana Mahathir mempermainkannya. Dalam kata bahasa kesat telah menipunya beberapa kali secara politik. Antaranya menurut Tengku, Mahathir berjanji untuk melantiknya sebagai timbalan perdana menteri sekiranya dia jadi PM. Sebelum itu Mahathir menyatakan dia tidak berpihak dalam menyokong mana-mana calon yang bertanding merebut jawatan timbalan presiden UMNO di antara dia dengan Musa Hitam, hakikatnya Mahathir berpihak kepada Musa.

Memoir ini juga menyebut bahawa Tunku Abdul Rahman dan Hussein Onn tidak senang dengan Mahathir Mohamad. Ingatan disebut Tengku ini mencalar kesucian Mahathir yang menuntut penjelasan daripada bekas PM itu. Ini saya katakan, sesebuah memoir itu mendedahkan sesuatu yang kita ingat, tetapi dilupai oleh mereka yang lain dimana menjadi haknya untuk mempenyempurnakan ingatan itu. Sebuah memoir yang baik bukan menceritakan segala kebaikan kita tetapi kebaikan orang lain juga.

Mengenai tanggapan dan dakwaan Tengku kepada Mahathir itu kita berharap ia akan dijawab oleh Mahathir di masa akan datang. Inilah saya katakan keindahan sesebuah memoir.

Apakah benar begitu atau sebaliknya terhadap apa-apa yang dinukikan itu. Dalam memoir Mahathir sebelum ini beliau tidak pernah menceritakan secara rinci perihal perebuatan jawatan dalam UMNO khasnya di antara Musa dengan Tengku Razaleigih serta peranan yang dimainkan beliau. Mahathir seakan mengabaikan pergelutan dalam UMNO. Nah, kali ini apabila Tengku mengungkit kisah silam yang hitam itu memberi peluang untuk dijawab oleh Mahathir.

Tidak puas membaca.

Bab memoir dengan Tengku 
Razaleigh dalam proses editing.
Tidak puas saya membaca memoir setebal 339 muka surat yang mengandungi 15 bab ini. Teknik
penulisan juga menarik kerana ia diselang seli dengan neratif dan petikan kata Tengku. Kesemua bab dibentangkan menarik penuh dengan fakta, ratusan bahan rujukan, ia menceritakan permulaan penglibatan Tengku dalam politik sejak belum merdeka tahun tahun 1957 hingga 1982, kira-kira 25 tahun. Tempo atau periode itu tidak mencukupi kerana Tengku membabitkan diri lebih lama dan panjang daripada itu kira-kira lebih 60 tahun. Tengku tidak "koma" selepas tewas dengan Musa tetapi bersambung lebih hebat selepas itu apabila beliau menentang Mahathir. 

Kalau boleh dinamakan kekurangan, "sedikit" kekurangan memoir ini ialah penyajian gambar-gambar dalam bentuk hitam putih itu kurang berkualiti dan memuaskan kerana siaznya (mungkin) sengaja dikecilkan. 

Tengku seakan menghentikan pengisahannya sejak kalah dalam merebut jawatan Timbalan Presiden dengan Musa Hitam tahun 1981. Beliau kalah sebanyak 205 undi. Kenapa buku ini ini dinamakan Memoir 205 ialah kerana Tengku kalah 205 undi dengan Musa Hitam untuk jawatan timbalan presiden angka itu sangat singnifikan baginya, mengagalkan beliau menjadi timbalan perdana menteri yang memungkinkan akan menjadi PM.

Memoir ini selain daripada dapat mengetahui perjalanan runcing Tengku dalam UMNO, ia memberi pengajaran kepada umum khusunya mereka mahu berkecimpung dalam politik serta mahu mengenali dan mempelajar ilmu politik. Dengan membaca memoir Tengku ini, kita boleh belajar bagaimana rencamnya dunia politik itu, busuk dan kotornya aksi orang politik serta mengetahui peri kejujuran seseorang dan juga nilai persahabatan dalam politik. 

Kejujuran dan ketulusan dalam politik kadangkala menjadi musuh menyebabkan seseorang itu akan kecewa tidak mendapat apa yang dikehendaknya. Bahawa politik itu perlu ada pengkhianatan, menikam belakang dan tidak jujur kepada diri sendiri, baru ia berjaya. Prinsip matlamat menghalalkan cara (Machiavellisme) harus ada dalam politik jika mahu berjaya. Walaupun cara itu salah, bertentangan dengan moral dan agama, tetapi itulah poliotik yang dilakukan oleh rakan dan sahabat Tengku, (Musa dan Mahathir) yang kemudian membawa kejayaan mereka mengatasi Tengku. 

Intipati memoir 205 ini mendedahkan bagaimana licit dan licinnya dua sahabatan Tengku, Musa Hitam dan Mahathir, disamping mendedahkan moral politik dan tangungjawab negarawan seperti Tunku Abdul Rahman, Razak Hussein dan Hussein Onn. Mereka itu tulus dan ikhlas dengan Tengku, malahan makrifat dengan alam politik sampai mereka mengenali siapa yan jujur dan tidak. Misalnya Hussein Onn lebih mempercayai Tengku daripada Mahathir, malah sudah pun menawarkan jawatan PM kepada Tengku namun kerana nilai budinya tinggi ditolak.

Secara ringkas intipati dan masej memoir ini saya dapat menyimpulkan begini untuk dijadikan pengajaran politik;

a) Jangan terlalu merendah diri dan khlas dalam politik kerana ia tidak akan dikenang dan dihargai. Jiwa hamba yang tulus dalam dunia politik sangat sedikit.

b) Apabila ada peluang dalam politik, terus sambar jangan berfikir banyak kali apa lagi memikirkan nasib orng lain. Utamakan diri sendiri terlebih dahulu baru memikir nasib orang lain. Sebab dalam politik tiada tawaran kedua kali, ertinya tidak ada pemenang loteri ditempat pertama dua kali. Dalam politik perlu selfish bukan saja selfie.

c) Jangan sama sekali percaya kepada seseorang hatta dia adalah kawan baik kita sendiri, kerana dalam politik, sumpah dan janji bukan untuk ditepati,  tetapi untuk dimungkiri. Janga merasaka mustahil dengan tindakan orang politik.

Tengku adalah seorang yang sangat ikhlas, tidak mementingkan diri dalam perjuangannya (UMNO). Beliau terlalu baik dan mempercayai orang. Beliau menjadi mangsa kebaikan dan kejujurannya sendiri. Sikap atau pendekatan sebegini menyebabkan beliau  berada dipihak kalah dan merugikan. Namun dengan sikap, pembawaan dan keikhlasan serta keperyaan pada prinsipnya itulah menjadikan Tengku seorang yang mempunyai WISDOIM yang tinggi. Tengku adalah cermin besar untuk dilihat dan dicontohi oleh anak bangsa. 

Atas jasa, kebaikan dan wibawa itu adalah elok kalau kerajaan Madani dibawah pimpin Anwar Ibrahim hari ini menganugerahkan gelaran darjah tertinggi negara yang membawa gelaran TUN sebagai tanda menghagai insan kamil ini kalau pun tidak mahu menjemput Tengku ikut berperanan dalam kerajaan sesuai dengan pengalaman dan kepakarannya yang ada. [wm.kl. 8:53 am 03/06/2024]