Wednesday, June 12, 2024

Sungai Bakap jadi indikator kerajaan Madani

JENGUK SG BAKAP

Sungai Bakap jadi tumpuan. Foto: Ani.
PILIHAN RAYA kecil DUN 20 Sungai Bakap, Pulau Pinang yang akan diadakan 22 Julai, dimana hari penamaan calon 6 Julai nanti, merupakan pilihan raya kecil yang ke-10 selepas beberapa pilihan raya umum ke-15 ekoran kematian penyandang dan dua kerusi diadakan semula kerana kemenangan sebelum ini dibatalkan Mahkamah. 

Setiap pilihan raya berkenaan memberi kesan langsung kepada parti-aprti mengambil bahagian untuk menguji kekuatan masing-masing. Pirake Sungai Bakap ini pula memberi kesan langsung kepada Keadilan yang diyakini akan meletakkan calon mewakili Harapan, bagi menyangi PAS nanti. Di pihak PN sudah pasti akan menyerahkan kepada PAS untuk mempertahankan kerusi milik mereka itu.

Sebelum ini semua parti komponen PH/BN telah melalui pilihan raya kecil masing-masing. Dalam kata lain semua komponen PH/BN (Harapan) telah pun melalui ujian pilihan raya kecil, di mana masing-masing diuji kekuatan dan kemampuan masing-masing selepas pasca pilihan raya umum ke-15. 

Parti Amanah Negara (Amanah) menghadapi dua pilihan raya kecil serentak, di Simpang Jeram dan parlimen Pulai, Johor, ekoran kematian wakilnya Allahyarham Salahuddin Ayub. Mereka menang bergaya di kedua-dua pirake berkenaan. Secara tidak langsung kemenangan itu menunjukkan Amanah masih ada wibawa dan pengaruh di Johor. 

Umno juga telah menghadapi pilihan raya kecil, satu di Pelangai, satu lagi di Tioman keduanya di Pahang, dan memenangi kedua-dua pilihan raya berkenaan. Walaupun Umno kalah dalam pilihan raya di parlimen Kuala Terengganu, Terengganu, tetapi itu adalah pilihan raya semula setelah kemenangan PAS dinafikan kerana rasuah. Sebaliknya kemenangan di Tioman dan di Pelangai yang ditentang sengit oleh PAS itu menunjukkan pengaruh dan wisdom BN di Pahang mulai pulih kembali.

Manakala DAP juga merasai hal sama, apabila kerusi Kuala Kubu Baru diadakan pirake ekoran kematian wakilnya, Lee Kee Hiong, dan DAP berjaya mengekalkan kerusi yang diwarisi sejak tiga penggal lalu.  Kemenangan DAP itu membuktikan bahawa undi Cina untuk Cina masih kekal dalam gelombang politik negara kini yang lebih bersifiat rasis. Walaupun calon Melayu (daripada Bersatu) berpotensi besar untuk menang di Kuala Kubu Baru, tetapi kerana kepaduan (rasis) orang Cina, telah memenangkan calon Cina.

Jadi, DAP, dan UMNO serta Amanah, masing-masing berjaya mengekalkan kerusi masing-masing dan mencatat prestasi baik dalam pilihan raya itu. Sekaligus ia menunjukkan pengaruh dan minat umum kepada ketiga-tiga buah parti itu masih ada. Bagaimana pun PAS masih gagal untuk menunjukkan mereka bangkit selepas piraum ke-15, kerana belum memenangi seberang kerusi kecuali di Padang Serai (pilihan raya semula).  

Giliran Keadilan.

Kini giliran Keadilan pula di Sungai Bakap. Walaupun kerusi itu bukan kerusi mereka, kerana ia diwakili PAS, Nor Zamri Latiff, tetapi harus sedar tiga penggal sebelum ini bermula tahun 2008 hingga 2018 ia dimiliki oleh PH menerusi Keadilan. Bolehlah dikatakan kerusi Sungai Bakap itu salah satu kubu Keadilan di Pulau Pinang. Secara relatif kerusi Sungai Bakap adalah kerusi tradisi Keadilan sejak 15 tahun lepas.

Maka pilihan raya 20 Julai ini penting buat Keadilan untuk menunjukkan kemampuan dan pengaruh mereka di Sungai Bakap khasnya dan amnya di Pulau Pinang. Apa lagi pilihan raya 22 Julai nanti diadakan ketika Keadilan menjadi pemerintah di Kuala Lumpur dengan presidennya Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri. Status itu memberi kelebihan (adventage) kepada Keadilan dalam merampas kerusi berkenaan, sebaliknya sekiranya ia kalah ia akan hanya menghadiahkan dukacita sebuah kemaluan tetapi bakal membawa masalah kepada Keadilan. 

Diatas kertas berpandukan kepada beberapa siri pilihan raya kecil sebelum ini serta sudah ada anjakan pengundian kepada kerajaan Madani, Keadilan dikira dapat merampas kerusi berkenaan. Tetapi dari sudut lain ia bukan segampang itu. Masih ada ruang yang boleh dicuri PN. Tidak boleh tidak, Keadilan perlu kerja kuat dan lebih keras lagi kalau tidak mahu menangis di hujung perjuangan. 

Keadilan dan PH tidak boleh berbangga dengan status selaku ia menjadi parti pemerintah maka pirake itu senang digendung. Strategi yang disusun-aturkan perlulah mantap dan tuntas dan bukan ala kadar sahaja. Pandangan dan pendapat semua pihak perlu dicerakinkan dengan saksama. Jaminan diberikan UMNO Pulau Pinang untuk mendokong Keadilkan atas prinsip bersama dalam kerajaan Madani bukan suatu jaminan mutlak. 

Walaupun ada peningkatan undi dari kalangan kakitangan kerjaaan (undi awal) yang ditunjukkan dalam pirake Pelangai dan Kuala Kubu baru-baru, tetapi ia tidak semestinya menjadi ikutan di Sungai Bakap. Apa yang berlau di Pelangai dan Kuala Kubu Baru itu bukan indikator sahih. Mungkin ada selera berbeza di antara pengundi di Sungai Bakap dengan dua tempat berkenaan.

Semangat orang Melayu Pulau Pinang lain macam sedikit. Penguasaan Pulau Pinang oleh DAP sudah empat penggal, menjadi Melayu seperti terpukul dan tersindir. Kejayaan DAP itu mencemburui Melayu, menyebabkan UMNO sebelum ini dijadikan wadah telah bertukar perlahan-lahan keapda PAS. Kemerosotan pengaruh UMNO Pulau Pinang tidak boleh dinafikan, apa lagi ia dipecah pecilkan oleh Bersatu. Begitu juga aktiviti doktrininasi dilakukan PAS di Pulau Pinang berjaya.

Kehebatan pengaruh PAS di Pulau Pinang boleh diperhatikan kepada kejayaan parti itu merampas kerusi Parlimen Permatang Pauh dan tiga kerusi DUN, Seberang Jaya, Penanti dan Permatang Pasir. Kawasan ini adalah kubu ampuh Keadilan. Mengikut logik bukan senang kawasan itu boleh dicerobohi. 

Permatang Pauh adalah kubu ampuh Keadilan dan kawasan tradisi Anwar Ibrahim yang diwarisi turun termurun kepada Wan Azizah kemudian kembali kepadanya kemudian kepada Azizah semula sebelum diserahkan kepada anaknya Nurul Izzah. Tetapi dalam pilihan raya lalu Nurul Izzah hanyut bersam tiga DUN lain. Kekalahan PH dan kemenangan PAS itu menggambarkan kehebatan gelombang hijau melanda di negeri utara itu. Semangat dan aura gelombang hijau di Kedah berjangkit ke Pulau Pinang. Fenomena itu bukan boleh dipandang enteng.

Hakikat ini perlu diisafi dan bukan ditolak dengan berbagai alasan yang remeh dan sepele. PH khususnya Keadilan harus mengkaji dari semua sudut sebab musabab kenapa mereka kalah. Kalau orang seperti Nurul Izzah anak kepada Anwar Ibrahim dan seorang reformis boleh kalah, sudah tentu ia ada masalah tidak beres di Permatang Pauh dan Pulau Pinang. Faktor kekalahan ini kena dicerapi dan dihadami untuk dijadikan iktibar dalam menghadapi perang Sungai Bakap nanti.

Justeru untuk menghadapi pilihan raya 22 Julai ini, segala apa yang berlaku di Permatang Pauh perlu diselidiki sebaik mungkin, mengenal pasti kelemahan dan kelebihan. Faktor kekalahan di Permatang Pauh yang pernah dimiliki Keadilan selama empat penggal berturut-turut hilang, harus diada kajian dan selidiki bagi mengelakkan Sungai Bakap terlepas. Kerana kekalahan itu juga mungkin cara, baik Anwar, Azizah dan Nurul Izzah menjaga  Pematang Pauh perlu disemak. Apakah kemungkinan perbezaan yang berlaku menyebabkan kerusi menjadi kubu dan ikon reformasi itu hilang dalam pilihan raya lalu.

Apakah faktor utamanya kerana kepimpinan Keadilan di Pulau Pinang tidak mantap? Apakah ada amalan kronisme menyebakan timbul rasa tidak puas hati dan ada pemboikotan kepada calon-calon Keadilan  ketika itu? Atau ada perbuatan meninggalkan pejuang parti kerana terpesona dengan muka-muka baru yang reti membodek. Tanpa prejudis cara pemilihan calon dibuat oleh Keadilan katanya kurang disenangi peringkat bawahan. Orang-orang tempatan di ketepikan dan calon dari luar diberikan keutamaan. Apakah itu jadi puncanya? 

Sekali lagi ditegaskan, kajian mengenai kekalahan dan kehilangan beberapa kerusi PH dalam pilihan raya lalu, perlu diambil iktibar untuk Keadilan dan Harapan menghadapi pilihan raya Sungai Bakap ini. Selalu berlaku kepincangn dan ketidak-sempurnaan dalam seseuatu pilihan raya apabila strategi tempang dan peletakan calon juga tidak tepat. Peranan calon adalah penting. Calon umpama anak teruna (penggantin) di kenduri kahwin, kalau anak teruna orang hebat, maka ramailah para jemputan hadir. Pernah berlaku walaupun sesebuah parti itu kuat, punya logistik mencukupi, tetapi lantaran salah pilih calon ia tewas.

Malam besok Harapan akan mengumumkan calon mereka daripada Keadilan. Nama disebut-sebut ialah bekas pengarah di sebuah pendidikan tinggi. Katanya oknum ini bukan orang kuat parti, tetapi dipilih kerana latar belakang dan pendidikan iktisadnya tinggi. Apakah calon ini mampu untuk mewakili Harapan. Apakah ia sudah dibuat survey penerimaan di peringkat bawahan?

Sesuatu yang tidak sedap didengar ada yang mempersoalkan pemilihan oknum ini kerana ia bukan dari kalangan orang kuat parti. Kebanyakan pemain parti bawahan mahu orang yang kuat parti dan sudah lama bergelumang dengan rakyat. Kita faham, kalau calon yang punyai iktisad baik dalam pendidikan dipilih kerana parti mahukan seorang wakil berkualiti. Namun ia tidak ada guna kalau ditolak marhaen parti.

Katanya ada dua nama lain yang tidak kurang popular diberikan untuk dipertimbangkan. Mereka merupakan anak tempatan yang sudah lama bergiat dalam parti. Mereka juga profesional. Sayangnya kedua nama ini diketepikan kerana puncuk pimpinan atasan syok dengan bekas pengarah pendidikan tinggi itu. Ini zaman memerintah bukan era berjuang!

Parti hendak berhati-hati dan ceramat dalam memuktamadkan soal calon ini. Jangan sampai ada golongan yang terkedu dan bertindak boikat calon. Mungkin pengundi tidak bertindak secara mendada, tetapi protes dengan cara tidak keluar mengundi sangat bahaya. Ini harus difikirkan semasak-masaknya. 

Memilih calon yang dipertikaikan di bawah juga memberi ruang dan menjadi peluru kepada pihak lawan. Sudah tentu pihak lawan akan menjadikan isu untuk mempengaruhi pengundi dan mengelirukan penyokong parti. Justeru sebelum parti membuat perhitungan muktamad untuk memilik tokoh berkenaan, ia harus dikaji semua aspek dan lebih afdal bertanya banyak pihak di bawah. Buatlah sesuatu sebelum terlewat, kerana apabila sudah diumum ia tidak mungkin dapat ditarik balik lagi.

Adalah sesuatu yang mengejutkan, kalau kerusi Sungai Bakap yang berpotensi untuk Harapan menambahkan bilangan Adun dalm dewan gagal dimanfaat sebaik mungkin. Sungai Bakap menjadi simbol dan indikator apakah kerajaan Madani yang waktu ini melaksanakan pensasaran subsidi diterima atau ditolak.  [wm.kl. 12:45 pm 12/06/24]

No comments: