Wednesday, October 30, 2019

Baca buku "Yang Dilupakan" untuk mengenali siapa perlu diingati

DARI BIRAI MATAKU

Mencari tiik akhir buku
ini di warung makan pagi ini.
PENGHASILAN atau pencipta kartun yang juga dikenali dengan kartunis, jarang menggunakan nama sebenar mereka. Kadang-kadang nama yang menjadi panggilan dan sebutan harian lenyap terus dari pengetahuan ramai.

Kesian ibubapa susah-susah cari nama, sampai minta "syufaat" Tuan Imam atau Tuan Guru untuk dapatkan nama yang membawa maksud baik tetapi tidak dihargai?

Kartunis seperti juga kebanyakan penulis, suka menggunakan nama pena atau nama samaran. Sebab itu ada kartunis yang kita tidak tahu apa nama sebenar mereka.

Mengenai nama samaran ini ada dua keadaan kenapa ia berlaku, pertama penulis tidak senang dengan nama asal mereka, kononnya tidak glamour, kedua mahu menyembunyikan identitas daripada orang ramai.

Kebanyakan penulis dan sasterawan yang lahir di zaman kolonial menggunakan nama pena agar ia tidak dikesani oleh penjajah. Antaranya Usman Awang menggunakan nama Tongkat Waran, Ishak Haji Mohamad dengan nama Pak Sako, Hantu Raya, Kamaluddin Muhammad, Kris Mas dan ramai lagi.

Berbeza kartunis dengan para penulis. Seorang pencipta kartun lebih dikenali dengan watak kartun ciptaanya. Nama mereka, baik nama sebenar atau tidak, ia sinonim dengan watak kartun mereka. Selalunya seorang kartunis mempunyai satu watak khusus yang menjadikan identiti atau IDnya.

Misalnmya kartunis Lat, atau nama sebenarnya Mohd Nor Khalid, disenonimkan dengan watak utamanya, dalam siri keluarga Si Mamat. Begitu juga degan kartunis lain.

Ketika mengunjungi Kang Rossem di BKR.
Hal ini berlaku kepada semua kartunis di seluruh dunia. di Jepun beberapa kartunis atau pencipta kartun tidak dikenali nama sebenar mereka sebaliknya ia dirujuk kepada watak yang diciptanya.

Yoshito Usui dikenali dengan watak kartunnya Crayon Shin Chan, Akhira Torayama dikenali dengan watak Dragon Ball, Masashi Kishimoto lebih dikenali dengan Narita, Gosho Aoyama orang lebih mengenali wataknya kartunnya, Detektif Conan, begitu juga Fujiko F Fujio orang lebih mengenal watak Doraemon.

Kelaziman itu tidak terkecuali kepada Rosidi Semail, atau Rossem juga ada watak atau IDnya sendiri dalam dunia perkartunan. Konstabel Jabit adalah watak atau pun ID bagi Rossem, atau saya memanggilnya Kang Rossem. Bagi peminat kartun "lereng" dalam Utusan Malaysia siapa yang tidak kenal dengan Konstabel Jabit, konstabel ciptaan ini lebih dikenali daripada sang penciptanya Rossem.

Mereka yang membaca Utusan Malaysia tidak asing dengan Konstabel Jabit, medan mainannya di dalam akhbar itu. Sebut Rossem orang akan teringat kepada Jabit. Belum tentu orang akan mengingati Jabit kalau sebut Rosidi Semail, tetapi kalau sebut Jabit ia akhirnya akan menemui Rosidi penciptanya. Nah, begitulah mesra dan akrabnya kerunis dengan nama watak-watak atau cerita digarapnya.

Buku baru Rossem.
Dalam catatan ini saya tidak mahu menulis Rossem dengan dunia karikatur kartunnya. Saya sendiri pada awalnya, khususnya sebelum Reformasi 1998, tidak begitu mengenali dengan Rossem dan sejarah kehidupannya masa lampau.

Saya ingat saya mengenali dan mendekati Kang Rossem  kira-kira 20 tahun lampau, sewaktu meletus perang Reformasi. Rossem muncul dengan karya karikatur dan satira politiknya yang mengkritik politik rakus dan bersimpati dengan pahlawan yang dijeruk.

Penglibatan atau gerak aktif Rossem dalam memancukkan tinta kartunnya lebih luas dan global lagi sesudah Reformasi. Mindanya juga menjadi luas dan kritis apabila beliau menuangkan idea kartunisnya, karikaturnya ke dalam gelanggang politik.

Sedar atau tidak, Rossem menjadi sebahagian penggerak Reformasi yang dinyalakan Anwar Ibrahim kemudian dihidupkan oleh rakyat, para sasterwan, wartawan, artis, seniman dan lain-lainnya. Rossem berpidato mengempen dan berceramah politik melalui karikaturnya di medium alternatif, seperti akhbar Harakah, majalah Tamadun, Siasah dan lain-lain.

Kepada seisapa yang belum mengenali Kang Rossem apa lagi mengetahui titik nipis dan titik tebal perjuangannya, boleh mencarinya dalam setiap karyanya. Hari ini nama gabungan anak bapaknya ini, Rossem  tidak asing lagi. Lelaki yang sedikit agak pendiam, kini sudah menjadi sebutir bintang di antarta ribuan bintang perkartunan dunia.

Karya beliau bukan sahaja disebut, diketawa difahami, diinsafi oleh penikmatinya dalam negara ini tetapi di seluruh dunia. Kewujudan Balai Kartun Rossem (BKR) telah mengorbitkan beliau dan industeri kartunis Malaysia di peta dunia. Kejayaan BPR menganjurkan beberapa siri himpunan kartunis bertaraf dunia seperti Pameran Kartun Antarabanga 2019 dan lainnya.

Perihal buku Yang Dilupakan.
Apa yang hendak saya perkatakan disini ialah perihal kehidupan Rossem dari alam lain. Alam jihad dan tanggungjawab fardhu kifayahnya yang lebih awal untuk membela tanah air. Atau pun alam yang bergerak seiringan dengan minat dan bakatnya yang semujadi dalam melukis.

Sebelum beliau menyampaikan mesej siasahnya menerusi pidato dan lakaran watak-watak kartunnya atau pengamatan (eksploitasi) isi alam, Rossem adalah seorang pahlawan negara. Beliau boleh dianggap rakan sepasukan dengan wira-wira negara yang menjadi lagenda, Leftenan Adnan, Sarjan Hassan, dan sebagainya.

Rossem adalah anggota pasukan keselamatan dalam Pasukan Polis Hutan. Terlalu tinggi mungkin untuk memacakkan nama Kang Rossem bersama wira-wira pertiwi itu, tetapi disaf itulah juga Kang Rossem berdiri sejak tahun 1969 hingga 1993 setelah bersara wajib kemudian memasukkan belantara baru dunia kartunis dan journalis.

Kepada yang sudah mengagak awal tentu boleh tahu, apakah kerjaya Rossem apabila meneliti dan membaca perwatakan dalam siri Konstabel Jabit. Jabit adalah batang tubuh dan roh Rossem sebenarnya yang diangkat ke atas kertas dengan bersahaja, serius, lucu, pesimis. Itu adalah dirinya dan rencah serta rempah ratus yang dilaluinya.

Kita akan jadi lebih "purnama" lagi mengenai diri kang Rossem ini dengan terbitnya buku kecil berjudul "Yang Dilupakan - Kisah Benar Menjejaki Pengganas Komunis". Buku ini suatu kisah benar dan memori beliau menjejak pengganas Komunis yang diterbitkan September 2019. Ini saya kira karya terbaharu Kang Rossem berbentuk buku disamping beberapa karatkur lainnya.

Saya menerima buku itu ketika mengujungi Balai Kartun Rossem (BKR) Ahad lalu. Menjadi rutinnya Kang Rossem akan menghadiahkan buku barunya kepada saya. Walaupun saya perlu memaksnya untuk menerima bayaran, tetapi beliau tetap menolaknya. Tidak mengapa, catatan ini adalah sebagai imbuhan dan royalti buatnya. Saya berharap sesiapa yang membaca apresiasi ringkas buku ini akan cuba memiliknya. Harganya cuma RM20, ternyata tidak sepadan dengan kandungannya.

Bagi yang malas atau berat mata dan diri untuk membaca buku-buku kerana sudah dipengaruhi dengan penulisan dalam media sosial yang ringkas, menggunakan bahasa slanga yang entah-entah, mungkin tidak jadi masalah untuk menghabis buku Kang Rossem ini.

Buku ini, muka suratnya hanya 110 sahaja termasuk 15 keping foto "tempo lama", memaparkan aktiviti dan aksi Kang Rossem semasa berkhidmat nan cukup nostalgik. Jadi buku ini boleh dihabiskan kurang daripada dua jam.

Sesiapa mejamah buku ini dan mahu meloloskan diri daripada kesibukan dan kerencaman media sosial, FB, Twitter dan sebagainya, pasti akan sanggup menyudahinya kerana bentuk penulisan yang menarik. Bahasa Rossem mudah, ringkas dan "kentok". Membaca buku ini seperti kita ikut sama mengekori perjuangan, operasi pasukan keselamatan kita khususnya ketika menentang pengganas Komunis khususnya menggempur Rejimen Ke 10 Parti Komunis Malaya (PKM).

Balada digarap dengan menyelitkan berbagai unsur, dengan neratif lancar dan mudah. Ada kisah-kisah atau episod yang dramatik. Dan sebagai seorang kartunis Rossem tidak dapat lari daripada menyelitkan elemen lucu dan menggelikan. Seakan elemen humor itu untuk mengendurkan rasa tegang semasa tertekan menjalani operasi bahaya.

Beberapa cerita atau kisah dialaminya cukup menghibur dan bersifat informatif. Rossem dalam menulis memberi maklumat mengenai suka duka dan pahit maung sebagai seorang pasukan keselamatan dan pemilihan bahasa klasik digunakan boleh manambah perbendahraan kita. Satu perkataan yang kerap dipakai ialah "kumuh" atau "komoh" yang bermaksud buruk, cemar dan huduh.

Kisah-kisah lucu bersifat kartun pula, diselit menjadikan kita terhibur membaca buku ini seperti melihat dan mentafsir karikturnya. Antaranya, macam mana beliau menceritakan kisah seorang Polis Thailand yang sanggup menyunati anunya kerana tergila dan mahu kahwin dengan gadis Melayu di Weng kerana itu syarat bapa si perempuan. Sebelum sunatannya sembuh elok, polis itu sudah diijab kabulkan. Apa yang tidak terbayang macam manakah polis Thai itu melayan malam pertamanya dalam keadaan anunya belum sembuh?

Satu lagi kisah lucu terdapat dalam buku ini, macam mana rakan penulis terpedaya dengan keramat dan kehebatan "Raja Kayu" yang ditemberangkan oleh seorang penduduk pedalaman di Bako Sarawak. Kononnya jika memiliki Raja Kayu itu semua binatang akan takut untuk mendekati kita. Malangnya sesudah memiliki kayu itu dengan bayaran agak mahal takala disudi kepad anjing, anjing bukan sahaja takut bahkan cuba menerkam pemilik Raja Kayu itu.

Ada juga cerita kemanusiaan lain turut sama dinaratifkan. Seorang budak lelaki yang beribu tiri menyusup masuk ke dalam kubu pertahanan pasukan Rossem. Bocah itu seakan terbiar dan melarat bila mana tubuhnya kurus apabila diberi makan hanya sekepal nasi dengan berulam pucuk kayu. Bocah malang itu akhirnya tinggal bersama-sama pasukan Rossem, terpaksa walaupun mengikut prosudernya salah. Bocah itu kemudian dibawa keluar daripada hutan itu di Gua Musang ke Kota Bharu yang dihanyutkan dengan rakit kemudian dipelihara oleh seorang anggota Polis.

Selain kisah itu ada juga kisah seekor kucing liar yang merayau dalam kubu pertahanan Rossem dan pasukannya. Kucing itu dianggap misteri kerana tidak bertuan dan berperangai aneh apabila suka menghidu copong senjata. (Ah teringat pula kepada Sudin Chua Pong).

Selain kisah lucu buku berwana merah darah berukur 7 3/4 x 5 inchi itu juga menyelitkan kisah trajis dan sedih. Penulis menceritakan seorang rakan sepasukan Rossem hilang ghaib di sebatang sungai di Pos Belum ketika sedang mandi. Sampai akhir rakannya itu tidak dapat dikesani dan dikhuatir mati lemas dihanyut air.

Kesimpulannya buku ini sangat menarik dan dramatik sekali. Penuh dengan maklumat dan sarat  dengan pengetahuan, kehidupan suka duka seorang prajurit di dalam hutan kerana mempertahankan setiap inci tanah air daripada dicerobohi. Dan kita tahu Rejim Ke 10 PKM adalah ketumbukan Komunis Malaya yang disertai oleh orang Melayu. Saya tidak terfikir macam mana orang Melayu, satu pihak dari pasukan keselamatan dan satu pihak dianggap sebagai musuh sesama satu bangsa dan satu agama boleh berlaku.

Di sinilah apabila tidak ada kata sepakat, tidak ada persefahaman dan masing-masing terpengaruh dengan ideologi masing-masing, kata putus dan titik persefahaman tidak dapat ditemui akhirnya kedua pihak bermusuhan dan terpaksa berlawan sesama sendiri sampai menemui ajal. Demikianlah kalau "tali" agama dialpakan.

Sejujurnya buku ini yang menurut catatan Kang Rossem ia adalah olahan daripada skrip (buku) asal  berjudul "Diari Seorang Konstabel" boleh dibedah dan diolah lebih menarik lagi. Buku ini boleh diadaptasikan menjadi sebuah filem atau dokumantari perang klasik dan dilatarkan konflik antara dua kumpulan berasal dari rahang bangsa dan nur agama yang sama.

Mungkin molek juga kalau Kementerian Pertahanan memberi dana khas kepada Rossem atau mana-mana pihak yang ingin mengadaptasikan buku ini menjadi sebuah filem atau pun diolah menjadi novel sejarah yang boleh dipergunakan untuk tujuan kajian dan penyelidikan.

Semoga tidak ada sesiapa tercicir untuk membaca buku "Yang Dilupakan" ini agar kita tidak melupai kepada sesiapa sahaja yang pernah berjaya dan sedang menaburkan jasa kepada negara.

Kepada Kang Rossem tahniah di atas penerbitan buku ini, semoga Kang terus diberi kesihatan dan berjuang dijalan Allah. Horas. [wm.kl.12:00 pm 30/10/19] 

No comments: